Paradentosebehandling

Paradentose opstår, når der er betændelse i tandkødet. Betændelsen skyldes bakteriebelægninger (plaque) på tænderne, og standses tandkødsbetændelsen ikke, kan den brede sig til kæbeknoglen, som tænderne sidder fast i.

Fremskreden paradentose betyder, at kæbeknoglen opløses, og tænderne bliver løse for til sidst at falde ud. Grundig mundhygiejne virker forebyggende på paradentose, men hvis ikke plaque, tandsten og bakterier jævnligt fjernes hos tandlægen, kan paradentosen udvikle sig alligevel. Der findes flere forskellige former for paradentosebehandling, alt efter hvor fremskreden paradentosen er.

En paradentosebehandling er nødvendig, når der er tandkødslommer på 5-6 mm eller mere. Her vil tandplejeren lave en dybde-tandrensning, hvilket indbefatter en grundig rensning af hver tandkødslomme. Ofte foretages tandrensning under lokalbedøvelse, da bedøvelsen giver bedre resultater. Det skyldes, at tandplejeren i ro og mag kan få renset helt rent, når det ikke samtidig gør ondt på patienten. Typisk foretages behandlingen af flere omgange.

I milde tilfælde af tandkødsbetændelse er det ikke nødvendigt med en paradentosebehandling, da man kan nøjes man med en grundig tandrensning og en afpudsning af tandoverfladerne, så tænderne og eventuelle fyldninger bliver helt rene og glatte. Det gør det sværere for bakterierne at sætte sig fast, og gør det lettere at holde tænderne rene fremover.

Er du i tvivl om, hvorvidt du har paradentose så ring og få en aftale hos én af vores dygtige behandlere.

Smil_C

Jod og anitbiotika i paradentosebehandling

I mange tilfælde kan konventionel behandling af paradentose understøttes med antibiotikabehandling og/eller jodbehandling. Meningen med at understøtte den konventionelle behandling med ét eller flere medikamenter er, at de kan forbedre resultaterne af behandlingen, når de anvendes rigtigt. Mange af teknikkerne kommer fra USA og er ikke ret udbredte i Danmark på trods af, at de er meget effektive.

Følg os på de sociale medier

Seneste feeds fra vores Instagram